uitleg over licht verteerbaar voedsel

Wat is licht verteerbaar voedsel?

Welk voedsel is lichtverteerbaar en wat kun je beter overslaan op dit gebied? Voorbeelden en adviezen

Gezond eten is een levensstijlkeuze die moeilijk vol te houden kan zijn. Een van de manieren om het gemakkelijker te maken, is door licht verteerbare voedingsmiddelen te bereiden en te eten.

Dit kan worden bereikt door het eten van kleine, frequente maaltijden en het vermijden van vetrijke en suikerrijke voedingsmiddelen gedurende ten minste één dag per week.

De kwaliteit van het voedsel dat we eten, heeft een directe invloed op onze gezondheid en ons welzijn. Om gezond te leven, moeten we voedzaam voedsel kiezen dat we goed kunnen verdragen.

Voorbeelden van licht verteerbaar voedsel

Omdat het menselijke spijsverteringsstelsel alleen koolhydraten, eiwitten, vezels en vetten kan afbreken om als voedingsstoffen te gebruiken, kan het moeilijk zijn om voedsel met andere ingrediënten te verteren. Hieronder volgen voorbeelden van voedingsmiddelen die licht verteerbaar zijn.

1. Gekookte groente is een goede keuze

Wees ook niet bang om naar je favoriete groenten te grijpen. Hoewel groenten vezels bevatten (hierover later meer), vermindert koken de vezels op een relevante manier, waardoor je lichaam er nog beter van kan profiteren.

Groenten zijn gevuld met mineralen en vitamines die gunstig zijn voor het bestrijden van ontstekingen in het lichaam. Spinazie, pompoen en wortelen zijn speciaal aanbevolen om een gezond dieet te garanderen.

2. Witte rijst

Is rijst relatief licht verteerbaar? Dit wordt vaak online opgevraagd en hier is het antwoord: Rijst is zeer licht verteerbaar.

Ja. We concludeerden dat witte rijst licht verteerbaar is omdat er alleen vezelarme rijst in zit, hoewel alternatieve opties niet altijd slechte beslissingen zijn.

Hoewel moeilijker te verteren, bevat ongeraffineerde rijst wel meer voedingsstoffen.

Hoe het beste te bereiden? Kook of stoom witte rijst. Je kunt de rijst ook weken voordat je hem klaarmaakt. Op deze manier raak je mogelijk schadelijke stoffen zoals lectines kwijt.

3. Wit brood is ook gemakkelijk verteerbaar

Goed nieuws voor broodliefhebbers! Raad eens – Het is helemaal gaaf om het te eten als je maag slecht aanvoelt, maar zorg ervoor dat het wit is. Zoals opgemerkt, is witbrood veel minder vezelrijk dan volkorenbrood.

Aan geraffineerde granen zijn vaak meerdere vitamines en andere voedingsstoffen toegevoegd, zodat de voedingswaarde behouden blijft, samen met je vezels. Dit geldt dus helaas niet voor wit brood, maar het is wel gemakkelijk verteerbaar.

voorbeeld van licht verteerbaar voedsel
Wit brood is licht verteerbaar voedsel voor de maag en daarom een product dat goed van pas komt wanneer uw maag onrust veroorzaakt.

4. Pasta met een laag vezelgehalte

Geraffineerde bloemkorrels zijn gemakkelijker af te breken dan volle granen. Granen van geraffineerd meel zijn in dit opzicht vergelijkbaar met pasta gemaakt van geraffineerd meel, of het nu gaat om penne, fusilli of fettuccine.

Volkoren pasta heeft helaas voor jouw maag wel veel meer voedingsstoffen dan witte pasta. Als je toch de voorkeur geeft aan witte pasta, zorg er dan voor dat deze is verrijkt met vitamine B en ijzer.

5. Aardappelen

Een hoog gehalte aan oplosbare vezels die gemakkelijk verteerbaar zijn, zijn kenmerkend voor aardappelen, zo blijkt uit onderzoek.

Maar als ze eenmaal gekookt zijn, mogen ze niet worden afgekoeld, omdat ongekookt resistent zetmeel toeneemt wanneer aardappelen worden gekoeld.

Ze zijn niet alleen een geweldig prebiotisch voedsel, maar ze zitten ook vol met gezonde bacteriën die de spijsvertering verbeteren. Ze bevatten ook een aanzienlijke hoeveelheid kalium, wat uw lichaam helpt bij het herstel van elektrolyten.

6. Zoete aardappelen voor de spijvertering

Deze heerlijke voedingsmiddelen zijn vergelijkbaar met die van aardappelen, omdat ze veel oplosbare vezels bevatten die gemakkelijk door het lichaam worden opgenomen.

Ze bieden een heerlijke en gemakkelijke manier om ander voedsel te consumeren, waardoor ze veelzijdiger zijn dan gewone aardappelen.

Er zijn aanwijzingen dat paarse en oranje zoete aardappelen onze gezondheid op verschillende manieren ten goede komen, zoals door cellen te neutraliseren en vrije radicalen te elimineren.

Okinawanen (een volk uit Japan) waren de langstlevende ter wereld en aten voortdurend zoete aardappelen, wat wordt aangeprezen vanwege hun lange levensduur.

7. Hoge kwaliteit eiwitten

Malse biefstuk, gevogelte en vis zijn over het algemeen licht verteerbaar vanwege hun lage vezelgehalte.

Er is één uitzondering: controleer uw portiegroottes. Hoe groter de portie, hoe groter de kans dat het een opgeblazen gevoel voor je veroorzaakt. Als u last heeft van déjà vu, kunt u gastroparese hebben.

Om de kans op maagklachten te verkleinen, moet u eiwitrijk voedsel consumeren dat zacht en/of vetarm is. Voeg zaken als eieren, vis & schaaldieren, magere zuivel toe aan je winkelmandje.

eieren zijn makkelijk verteerbaar voedsel
Eieren zijn makkelijk te verteren voor de maag en daarom dus onderdeel van licht verteerbaar voedsel. Toch nog last? Gooi dan de dooier weg.

8. Walnoten

Deze is iets moeilijker te achterhalen, omdat het volledig afhangt van het individu op basis van hun persoonlijke voorkeuren; veel mensen beschouwen walnoten (vooral wanneer ze worden gekauwd en tot pulp worden geactiveerd) als meer voedingswaardevriendelijk voor de darm, omdat ze dienen als prebiotica die de groei van goede bacteriën in het darmstelsel voeden.

Walnoten bevatten ook een polyfenol genaamd pedunculagin, dat ontstekingsremmende voordelen biedt voor de spijsvertering.

Daarnaast bevatten walnoten ook veel arginine, een populair aminozuur in de sportwereld.

9. Bananen verteren ook makkelijk

De enzymen in deze smakelijke vrucht presteren op een vergelijkbaar niveau als onze eigen darmkanalen bij het afbreken van voedsel. Daarom is een banaan een uitstekende keuze als je je niet lekker voelt.

U en uw kinderen kunnen de inname van bananen beter beperken tot rijpe, gele bananen, aangezien onrijpe, groene bananen onverteerbaar resistent zetmeel en een zetmeelgehalte van 80% bevatten.

Rijpe, gele bananen daarentegen hebben een zetmeelgehalte van 1%, waardoor ze de koning van alle vruchten zijn die zacht zijn voor het spijsverteringskanaal.

Recepten voor licht verteerbaar voedsel

Een nieuwe trend in de culinaire wereld is dat maaltijden beter verteerbaar en lekkerder worden. Dit maakt het gemakkelijker voor mensen met spijsverteringsproblemen zoals brandend maagzuur, het prikkelbare darm syndroom (PDS) en coeliakie.

Darmgezondheid is belangrijk voor het behoud van welzijn en het opbouwen van een sterker immuunsysteem. Een dieet dat rijk is aan oplosbare vezels kan ook helpen het cholesterolgehalte te verlagen.

Licht verteerbaar avondeten

Het eten van een gezond, uitgebalanceerd dieet is de sleutel tot een goede gezondheid. Maar wat eet je als je uitgeput bent na een dag hard werken en geen zin hebt om te koken?

U kunt niet vertrouwen op fastfood of afhaalmaaltijden, omdat die veel natrium, suiker en ongezonde vetten bevatten. Er is een manier om snel en gemakkelijk te eten zonder je gezondheid in gevaar te brengen: soep!

Voorbeeld van een licht verteerbaar soepje

Een geweldige soep is een van de meest geruststellende voedingsmiddelen die je kunt vinden. Soepen zijn niet alleen geruststellend op een koude winterdag, maar ze zijn ook gemakkelijk te maken, snel te koken en bieden variatie in smaak.

Een optie voor een licht verteerbare soep die snel kan worden gemaakt, is miso-soep. Het bestaat uit zeewier, tofu, groene uien, rijstnoedels en wakame.

welke soep is licht verteerbaar
Lekkere miso-soep en goed voor de spijsvertering.

Licht verteerbaar voedsel voor darmonderzoek

Wat zijn de noodzakelijke componenten om voedsel licht verteerbaar te maken? Er zijn veel factoren, maar er is één specifieke factor die eruit springt: het soort eiwit. Vaker wel dan niet worden deze eiwitten gevonden in peulvruchten en granen.

Wanneer je deze voedingsmiddelen eet, creëer je een omgeving met minder moeilijk verteerbare eiwitten, wat de vertering voor je darmen gemakkelijker maakt.

Licht verteerbaar voedsel bij buikgriep

Ontgiften na buikgriep kan een moeilijk en ongemakkelijk proces zijn. Er zijn echter veel eenvoudige en snelle oplossingen voor degenen die zo snel mogelijk weer op de been willen.

Er zijn voedingsmiddelen die licht en licht verteerbaar zijn als de maag eenmaal tot rust is gekomen, zoals bouillon met een milde smaak of zelfs bepaalde soorten fruit.

Licht verteerbaar voedsel voor de maag

Voedsel voor de maag is een term die in de alternatieve geneeskunde wordt gebruikt om te verwijzen naar voedsel dat licht verteerbaar is en geen maagpijn, misselijkheid of indigestie veroorzaakt.

Licht verteerbare voedingsmiddelen kunnen worden onderverdeeld in drie groepen: vloeistoffen, zachte voedingsmiddelen en middelharde voedingsmiddelen.

Na het ondergaan van een maagbypassoperatie of het ondergaan van een ander type maagoperatie, moet men op zoek gaan naar licht verteerbaar voedsel omdat het gemakkelijker voor de maag is.

Moeilijk verteerbare voeding

Een persoon kan het moeilijk hebben om sommige voedingsmiddelen te verteren, maar het is belangrijk dat ze het juiste voedsel eten om hun lichaam goed te laten functioneren. Sommige mensen ervaren last van darmgas of krampen na het eten van vezelrijk voedsel.

Voedingsmiddelen met een hoog vezelgehalte zijn noodzakelijk voor een gezond voedingspatroon en kunnen gemakkelijk worden verteerd als ze in kleine hoeveelheden worden gegeten. Echter kunnen vezels in grote hoeveelheden moeilijker verteerbaar worden.

1. Zorg dat je niet teveel vezels eet (hoewel vezels gezond voor je lichaam)

Eet vezels, maar dus niet in te grote mate zodat je lichaam er wel wat van binnen krijgt. Echt last van je maag? Misschien is het dan verstandig om vezels even helemaal over te slaan.

Het handhaven van een vezelarm dieet met veel licht verteerbare voedingsmiddelen kan helpen bij symptoombeheersing voor mensen met gastro-intestinale stoornissen. Voorbeelden van caloriearm voedsel zijn witte rijst en witte pasta, aardappelen en vezelarm fruit, zoals grapefruit.

2. Gefrituurd voedsel is niet goed voor de spijvertering

Tegenwoordig begrijpen de meeste mensen dat gefrituurd voedsel niet goed voor je is. Niet alleen hebben een hoog aantal calorieën, vetgehalte en voedingstekorten geen gunstige effecten voor ons figuur en onze spijsvertering.

Gefrituurd voedsel kan soms leiden tot zure terugvloeiing en kan de bloeddruk verhogen. Houd er ook rekening mee dat gefrituurd vet voedsel een goede spijsvertering in de weg staat.

Je spijsvertering vertraagt als je vet verteert, waardoor je een opgeblazen of ongemakkelijk gevoel krijgt.

3. Pittig voedsel

Pittig eten is ook iets om spaarzaam te consumeren als je last hebt van maagklachten.

Pittig voedsel zoals hete pepers, kerrie en ander voedsel zorgt ervoor dat maagsappen terugvloeien van de maag naar de slokdarm, waardoor brandend maagzuur ontstaat.

In plaats van ingewikkeld of warm voedsel te eten, eet u meer neutraal voedsel dat licht verteerbaar is, zoals crackers en toast, voor een niet-besmettelijke maagklachten.

Voedsel dat je beter niet kunt eten bij een gevoelige maag
Hete pepers zijn niet goed voor een gevoelige maag. Kijk hier dus mee uit!

Veelgestelde vragen over specifieke voeding

Is pasta licht verteerbaar?

In de loop van vele jaren is gebleken dat pasta een licht verteerbaar voedsel is dat gemakkelijk te koken is. Gebruik dan wel pasta zonder grote hoeveelheden vezels. Pasta is gemaakt van meel en water met eieren om te rijzen. Het bevat geen conserveermiddelen, verdikkingsmiddelen of suiker, die allemaal worden aangetroffen in andere voedingsmiddelen die zijn ontworpen om de spijsvertering te vergemakkelijken. Pasta kan warm of koud worden geserveerd, dus het is veelzijdig voor elk moment van de dag.

Is kaas licht verteerbaar?

Veel mensen eten graag kaas vanwege de romige textuur en smaak, maar sommigen vragen zich af of het licht verteerbaar is. Kaas bevat veel lactose, een suiker die voor sommige mensen moeilijk afbreekbaar is. Lactose-intolerantie kan leiden tot gasvorming, een opgeblazen gevoel en diarree. Als u problemen heeft met het verteren van zuivelproducten, probeer dan geen grote hoeveelheden kaas te eten of vervang kaas door ander voedsel uit de zuivelgroep, zoals melk of yoghurt.

Zijn champignons licht verteerbaar?

Champignons zijn een van de meest geconsumeerde vormen van schimmels en zijn te vinden in een verscheidenheid aan voedingsmiddelen, zoals pizza en omeletten. De meeste paddenstoelen zijn licht verteerbaar, wat betreft moeilijkheden kan het ook een beetje persoonsafhankelijk zijn, net als dat sommige mensen allergisch zijn voor champignons.

Welk vlees is licht verteerbaar?

Een veel voorkomende vraag die mensen hebben is welk vlees het gemakkelijkst te verteren is. Het antwoord op deze vraag is niet zo eenvoudig als het lijkt, omdat er veel factoren zijn die het spijsverteringsproces beïnvloeden, maar één ding dat niet het geval is, is het vleestype. Zowel rood vlees als wit vlees zijn even licht verteerbaar, maar sommige soorten vlees, zoals lams- of wildvlees, kunnen voor sommige mensen moeilijk af te breken zijn. Ga bijvoorbeeld voor mager rundvlees, kipfilet of vlees dat niet sterk gekruid is.

Is brocoli licht verteerbaar?

De nieuwste trend in food is comfort food, maar niet op de manier waarop je misschien denkt. In plaats van maaltijden te koken die veel calorieën bevatten en moeilijk verteren, koken velen met licht verteerbare ingrediënten. Gekookte groente zijn meestal licht verteerbaar, zo ook brocoli. Zo kunnen ze meer eten terwijl ze zich toch vol en voldaan voelen.
-Mensen zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om hun leven gemakkelijker te maken.
-Meer kunnen eten zonder tijd te besteden aan het maken van een lange maaltijd is een geweldige manier om dit te doen.

Is koffie licht verteerbaar?

Koffie wordt niet beschouwd als een licht verteerbaar voedsel. Koffiebonen worden tot in de perfectie geroosterd, waardoor smaakvolle oliën vrijkomen. De hitte breekt de eiwitten in de koffiebonen af, waardoor ze voor het lichaam moeilijk af te breken zijn. Dit kan het maagslijmvlies irriteren en het voor uw maag moeilijker maken om ander voedsel dat u eet na het drinken van koffie te verteren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top